despre ce se mănîncă în București - și cu ce se mănîncă Bucureștiul

arhiva

vom face troleul atractiv?

Vedeți voi, am început bine după Război, atunci cînd ne-am pus în cap să introducem transportul ăsta electric în Capitală.

Acum avem trolee noi – și chiar bune. Mult le-am așteptat!

… puține mijloace de transport mai prăpădite, decăzute, hodorogite: cele care se află încă în serviciu au și 25 de ani de exploatare – te miri și că mai merg.

E firesc că le evităm, că ne displac, că alegem autobuzul în defavoarea lor.

Mai ales că o imensă parte a rețelei de troleu e încă gîndită doar ca un supliment, ca ceva-acolo care ajută…

Uitați-vă la Militari, pe care tot 336 a dus greul mereu; sau la Berceni, unde oamenii folosesc 312, 313 și 381. La Drumul Taberei, unde practic troleibuzul a dispărut. La Bucureștii-Noi…

Faptul că avem trolee frumoase, din păcate, nu înseamnă nimic – mai e nevoie de încă ceva pentru a le și face preferate.

Ne uităm la stîlpii care stau să cadă… la rețeaua învechită… la încrucișările unde se circulă ca melcul – și, mai ales, la lipsa oricărei ameliorări a traseelor.

Noroc că vrem să ne bazăm pe autonomia noilor trolee – ocazie să renunțăm măcar la cîteva din dublările autobuzelor.

Rămîn de părere că troleul rămîne un pariu cîștigător și pentru anii următori; chiar sper c-o avea înțelepciunea să-l exploatăm cît mai bine prin extinderea rețelei propriu-zise – stîlpi, fire, substații electrice.

Listă de articole selecționate despre transportul public – aici

11 comments to vom face troleul atractiv?

  • Ando

    Din ce văd pe harta din 1962, traseul troleibuzului 85 este cel mai longeviv. S-a păstrat peste 60 de ani!

  • hm

    Ăsta e singurul care a mai rămas, ce mai!

  • Cristian M. Ioan

    @HM,
    foarte corect ce zici, cu troleele!

    Ca si la tramvai, reabiliatarea infrastucturii eset prioritara.

    Ca si la tramvaie, o buna parte din noile vehicule nu se vor simiti ca ceva in plu, si deabia vor inlocui pe cele tare vechi, “prăpădite, decăzute, hodorogite”!

    Faimoasa autonomie ar putea fi un imens punct pozitiv: cu zece zile in urma, am sintit ce insemana sa nu mearga tramvaile, la Sura Mare a fost o pana de curent ce a afectat multe linii!

    Rețeua de troleu chiar ESTE mult prea redusa, limitata: de doi ani, fac poze cu autobuze si tramvaie.
    https://www.flickr.com/photos/tram-way/
    As face si cu trolee, doar ca le vad foarte rar, in deplasarile mele!

  • hm

    în afară de axa centrală Est-Vest, nu putem zice că troleul e „de bază”.

  • Onu

    Partea cu “lipsa oricărei ameliorări a traseelor” este cam nedreapta. S-au tot facut pasi consecventi in acest mandat in sensul imbunatatirii traseelor.

    – 300+381, o axa logica care ne scapa de o suprapunere anacronica a unei portiuni de traseu.
    – scoaterea lui 330 de la gramada, de pe Dorobanti, si directionarea sa “pe direct”, pentru a-i da o mana de ajutor batranului 5.
    – introducerea transportului public pe artere neglijate: Splaiul Unirii (312), Bd. Mircea Voda (312, 323), Bd. Schitu Magureanu (205), etc.
    – extinderea liniilor bus spre cartierele noi, extinse haotic si fara o vedere urbanistica de ansamblu (253, 330 pe Str. Bratarii), oferind comunitatilor defavorizate acces la t.p.
    – comasarea autobuzelor diesel care dubleaza troleibuzul (61+336=61, s-ar putea sa mai avem surprize foarte placute aici).
    – transformarea anacronicului 783 intr-o linie cu adevarat expres, 100, cu un indicativ simplificat si logic, si cu statii reduse in Otopeni (ca deh, e platit de bucuresteni integral, nu este linie regionala, daca otopenarii vor 100 pana la Unirii, sa cotizeze la el asa cum se cuvine, doar nu-s mai cu moț decat restul Ilfovului. N-au de ce sa plateasca bucurestenii din cartierul Berceni pentru transportul public al celor care au ales sa stea la casa in Otopeni si sa studieze/lucreze in Bucuresti. Hei, stiati ca Otopeniul are o linie proprie, Linia Albastra, pe care nu vor sa o integreze in TPBI, alaturi de STB, STV, etc?).
    – regandirea liniilor din nord (exemplu 205).

    Ah, sa mai spunem despre Studiul de Fezabilitate demarat pentru reintregirea retelei de tramvai prin Piata Unirii si repararea unei greseli istorice care va readuce la viata tramvaiul in centrul orasului?

    Realitatea obiectiva este ca s-au facut pasi importanti in ceea ce priveste traseele, in ultimii 3 ani mai mult decat in ultimii 30 cumulat.

    Stiti care este problema? Ca traseele nu au fost niciodata si nu vor fi un subiect “sexi” pentru politicieni. Nu poti candida cu “voi eficientiza si regandi traseele” pentru ca electoratului nu-i pasa. Iar la fiecare modificare oricat de mica toti sar de suparare ca se schimba ceva, ca nu mai este ca acum 10-20-30 de ani cand s-au mutat ei colo sau dincolo. “Never ever change!”. Toti ignora ca transportul public este dinamic, nevoile de mobilitate ale orasului se schimba, iar liniile impamantenite din anii ’80 pana azi trebuie adaptate nevoilor …noilor cetateni.

    Eh, sunt doar un om care urmareste cu atentie aceste subiecte si as putea scrie pana maine. 🙂

    • hm

      Stai oleacă, ziceam de ameliorare despre troleibuze.

      Altminterea subscriu:
      381 s-a vădit că servește mai bine 1-Maiul decît 300.
      232 nu e mai rău decît 173.
      336 – pa și la revedere, foarte bine!
      Mă bucură serviciul pe Hațieganu, Mircea Vodă, Popa Tatu șamd (205 are cadența bună)

      Am văzut „Linia albastră”, șerpuiește prin TOATĂ comuna, sper ca măcar otopenarii s-o socoată folositoare, că altfel pare că microbuzele alea vin destul de des.

      Și noi am scrie pînă mîine, dacă numărăm cît am scris despre transport public, păi sunt peste 400 de materiale aici.

  • 381 şi 300 s-au unit din cauza imposibilităţii staţionării la capătul de linie din centru… uneori se adunau şi câte 4 381-uri în Piaţa Victoriei şi şoferii se învăţaseră să tragă în piaţă… evident, anumitor instituţii nu le plăcea că stăteau autobuzele acolo câte un sfert de oră. Şoferii cred că înjură şi acum, acest mega-381 face şi 2 ore pe semircursă la ore de vârf, ceea ce nu e chiar plăcut pentru şoferi.
    232 e fix 173+232 ca număr de autobuze. Dar STB/TPBI insistă pe ,,terminalul” Valea Ialomiţei, unde stau autobuzele juma’ de oră cu motorul pornit fix în geamul localnicilor, asta după ce vreo 30 de ani acolo au întors numai troleibuze (abia prin 2000 au ajuns acolo cele 3 linii preorăşeneşti 150, 421, 458, care oricum erau cantitate neglijabilă). Bonus, acum întoarce şi 168 acolo, deci încă un rând de Citaro Euro-3 cu motorul pornit sub geamul blocului. În loc să se ducă autobuzele 300m mai încolo în Depoul Bujoreni, unde nu ar deranja pe nimeni şi nici nu ar mai vedea lumea cum stau câte 5 – 6 autobuze la capăt.
    205 actual e ,,umflat” cu turele scoase de pe 361, dar şi cu un tur scos de pe 261 (care a rămas cu un singur autobuz), de aici intervalul oarecum decent.
    Cu 100 au ,,economisit” 3 minute la cursele de noapte şi vreo 10 la cele de zi. Pe Otopenari i-a terminat, la fel şi pe angajaţii aeroportului şi pe personalul navigant care mergea cu 783 până la ICSITMUA ca să se cazeze la Ibis.
    A, da, să nu uităm, “noul” 93 prelungit la Brâncuşi va circula… da, aţi ghicit, TOT PE VALEA IALOMIŢEI! Deci pe acolo e metroul, pe acolo e autobuzul de centru, pe acolo e troleul de gară, pe acolo e 232… la Valea Argeşului pauză, a rămas doar 69. A, pardon, mai e şi 221, care are călători doar pentru că a fost lăsat pe Valea Argeşului. Acum, dacă tot avem 93 pe Valea Ialomiţei, de ce nu revine 232 la Valea Argeşului? Şi pe 221 să-l trimitem în istorie, că oricum nu deserveşte nimic (o cursă pe oră din 232 prelungită la CET Vest ar fi suficientă). A, da, încă se arde motorina inutil pe linii gen 322, 605 (aloo, există 330!), iar alte linii sunt menţinute pe trasee aiurea doar ca să îşi facă orele şoferii (vezi 216, 227).

  • hm

    Eu am sperat să se refacă rețeaua de troleibuz pe Drumul Taberei – pe la Moghioroș – și… tot nu.
    pe 216 și 227 nu-mi aduc aminte să fi văzut vreodată ceva circulînd după atîția ani.

  • Onu

    Legat de 300+381, este complet ilogic ceea ce sustineti, EXPLIC: la Victoriei nu exista stationare, nu exista grup sanitar (toaleta) si nici alte facilitati absolut normale pentru soferi. Acestia erau obligati sa ia strabata iar jumatate de Bucuresti si sa ia in piept toate blocajele de pe traseu pentru a ajunge la Piata Resita. Comparand asta cu a mai circula putin si a ajunge la Clabucet unde au o stationare normala, refuz sa cred ca sunt soferi care deplang vechiul 381. Nu ca ar conta ce deplang soferii, ca nu ei dispun strategia de mobilitate a orasului, dar vorba vine. Pentru soferi este mai bun noul 381.

    Hai sa ne uitam putin pe CIFRE, intrucat matematica nu minte: vechiul 381 avea “semicursa” de 10,5km, atentie, FARA stationare reala la Victoriei sau facilitati pentru soferi (fara toaleta). Deci de la Piata Resita la ..Piata Resita aveam peste 21km de condus non-stop. Noul 381 are semicursa de 14km. Deci pentru nici macar 4km in plus de condus, soferii au la dispozitie un capat cu stationare si facilitati.

    14km vs 21km de condus fara stationare. Cum sa planga soferii dupa a 2-a varianta?

    • Şoferii stăteau frecvent cu autobuzele în Piaţa Victoriei, mai ales în week-end. Uneori se adunau şi 3 autobuze acolo. Degeaba nu aveau staţionare în program, că aveau prea multe minute pe semircusă.
      Nici capătul de la Clăbucet nu e cine ştie ce, în loc să se folosească breteaua de lângă staţia de metrou, autobuzele blochează 2 benzi din Bd. Ion Mihalache, în vreme ce pe bretea stau (stăteau) microbuzele de Chitila, Buftea şi Crevedia. E drept, breteaua aia e cam aproape de bloc, dar şi aşa locatarii inhalează gazele de eşapament de la autobuze.

  • Onu

    RE: pai scuze, dar 300 unde staționa? Nu tot sub geamul celor din blocuri? Cu ce îi doare pe riverani ca pe firma autobuzului scrie 300 sau 381? Dar la Piața Reșița nu tot în proximitatea blocurilor staționează?

    Problema pe care o expuneți n-are legătura cu 300, 381 sau altele, ci cu practica în sine. Dacă vreți să combateți ceva, combateți practica de a staționa cu motorul pornit ORIUNDE în proximitatea locuințelor, fie ele la Clăbucet sau la Obor. Asta ar fi o poziție echilibrată.

    Nu înțeleg nici partea cu săracii otopenari care nu au cum sa mai ajungă la ICSITMUA. Scuze, din nou, dar cele “10” regionale care circulă pe DN1 nu mai există? 783/100 este plătit INTEGRAL din banii bucureștenilor și este linie DE AEROPORT, așa cum există în mai toate capitalele europene. Primăria Otopeni a refuzat constant să cotizeze cu 10% pentru 783, așa cum cotizează primăriile din Ilfov pentru regionale (un procent ORICUM ridicol de mic menținut politic – s-au mutat toți la vile în Ilfov și cei care locuiesc în cutii de chibrituri în București le plătesc autobuzele. STB pune la bătaie autobuzele, personalul, mentenanța, controlul, asigurările și toate costurile de operare). Otopeni a fost mereu privilegiată având legătura directă cu centrul orașului, complet nedrept față de toate celelalte localități din Ilfov. Dar, linia asta este a Bucureștiului, nu este treaba Otopeniului ce vrea Bucureștiul să facă cu linia pe care o plătesc bucureștenii integral(!) din taxele lor. Inclusiv stația de la Primăria Otopeni este foarte discutabilă moral, au fost prea blânzi cei de la TPBI păstrând-o. Era superb să nu ai unde să stai cu trollerul în autobuzul de AEROPORT pentru că se efectuau toate haltele posibile în Otopeni și apoi să mergeai sardină până la Unirii. Otopenarii au la dispoziție liniile regionale care au legături DIRECTE cu liniile urbane din București. Dacă Otopeniul vrea linie urbană la Unirii, din partea mea, să suporte un procent cinstit din costurile de operare. Fair and square. Deși pare, nu am chiar nimic cu otopenarii, cetățenii nu-s vinovați, dar dacă vor să fie supărați pe cineva, să fie supărați pe primăria lor care nu a negociat cu Bucureștiul și care refuză să plătească din taxele lor pentru acest serviciu, de ce să n-o recunoaștem, superior, cu autobuze articulate și mers cadențat până în buricul târgului.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>